Angst en paniek

Angst is een primaire emotie die ons zeer behulpzaam kan zijn. Bij het ruiken van een brandlucht schrik je en is je lichaam gereed voor actie zodat je snel kunt handelen of vluchten. Wanneer de angst niet realistisch is en het je dagelijks leven beinvloed, kan er sprake zijn van een angststoornis. Een angststoornis kan onstaan door een combinatie van biologische, sociale en psychische factoren. Een angststoornis kan onstaan na een ingrijpende gebeurtenis, maar ook kan de aanleiding niet duidelijk zijn.

 

Er zijn verschillende angststoornissen te onderscheiden:

 

Sociale angststoornis

Bij een sociale fobie kan het lijken alsof je heel erg verlegen bent. Je voelt je onzeker in gezelschap, gaat blozen of trillen en hebt het gevoel het niet goed te doen. De angst om vreemd te worden gevonden of af te gaan beinvloed je dusdanig dat contacten leggen een probleem is.

 

Paniekstoornis (met of zonder straatvrees)

Bij een paniekstoornis heb je regelmatig last van paniekaanvallen. Je wordt volkomen onverwacht overvallen door grote angst en hebt het gevoel de controle te verliezen. Je kan het gevoel hebben dat je flauwvalt of bent bang dat je gek wordt. Deze paniek kan ervoor zorgen dat je bepaalde plekken of situaties vermijdt.

 

Dwangstoornis (obsessief-compulsieve stoornis)

Een obsessief-compulsieve stoornis wordt gekenmerkt door steeds terugkerende gedachten en beelden. Je ervaart een dwang om bepaalde handelingen steeds weer uit te voeren (zoals handen wassen). De meeste mensen herkennen wel dat ze nog eens controleren of het gas uit staat of dat de deur op slot is. Een dwangstoornis is een extreme vorm van deze gewoonte die het dagelijks leven kunnen overheersen. Het ‘moeten’ is een ongezonde dwang geworden waardoor je niet meer normaal kunt functioneren.

 

Piekerstoornis (gegeneraliseerde angststoornis)

Een gegeneraliseerde angstoornis kenmerkt zich door het voortdurend zorgen maken over dingen die horen bij het dagelijks leven. Je kan je zorgen maken over gezondheid, geld of de kinderen. Je hebt bange voorgevoelens en bent overbezorgd. Je kan je gejaagd of rusteloos voelen en merkt dat de zorgen niet meer in verhouding staan tot de ernst van de moeilijkheden.

 

Acute stress-stoornis

Een acute stress-stoornis kenmerkt zich door hevige spanning na een ingrijpende ervaring zoals aanranding of een inbraak. Je voelt je erg gespannen en beleeft de nare gebeurtenis elke keer opnieuw in gedachten of in je dromen. De duur is maximaal 4 weken. Als de klachten langer duren dan kan er sprake zijn van een andere angststoornis.

 

Specifieke fobie.

Bij een specifieke fobie ervaar je extreme angst voor 1 bepaald ding, dier of situatie. Bekende voorbeelden zijn hoogtevrees, claustrofobie, angst voor muizen en bloedfobie. Vaak kan je situaties vermijden waar je angstig voor bent. Als dit niet meer lukt, kan het verstandig zijn om een afspraak te maken voor een behandeling.

 

De behandeling van angststoornissen.

In mijn praktijk zie ik regelmatig mensen met angstklachten. Als je je aanmeldt, dan neem ik met je door wat je klachten zijn en wat je al zelf hebt geprobeerd om deze aan te pakken. Samen met jou stel ik een behandelplan op om je angstklachten aan te pakken. Hierbij maak ik vaak gebruik van technieken uit de cognitieve gedragstherapie en EMDR . Deze behandelvormen zijn zeer effectief gebleken bij angstklachten. Ik vind het belangrijk dat je meer inzicht krijgt in het ontstaan van je angstklachten en wat deze klachten in stand houdt. Het doel van de behandeling is niet dat je nooit meer angst ervaart, maar dat je beter met angst leert omgaan.